Du læste helt rigtigt, for modsat af hvad Google og mange eksperter siger, så er det faktisk muligt, at anvende søgeord strategisk og analytisk i opsætning og administration af Google Shopping. Ydermere vil brug af vores metode have en markant større effekt ved brug af søgeord og søgetermer, sammenlignet med samme for tekstannoncer. Denne metode bruger udelukkende eksisterende funktionalitet i Google Ads platformen til, at opnå den ønskede søgeordsfunktionalitet. Med metoden bestemmer man selv helt nøjagtigt, hvilket produkt/produkter man ønsker vist på en given søgeterm, og i høj grad hvilken visningsplacering disse produkter skal have på Google’s søgesider (SERP).
Hvad er Google Shopping?
Google Shopping er en del af Google’s PPC (Pay-Per-Click) markedsføringsplatform Google Ads. På Google’s søgesider ser annoncerne ud som på billedet herunder. Det virker noget anderledes end de mere velkendte tekstannoncer, som vises øverst og nederst på Googles søgesider. Når man opsætter tekstannoncer definerer man selv annoncen og man vælger selv hvilke søgeord eller søgetermer, annoncen skal vises på.
For Google Shopping annoncer, oploades en såkaldt produkt-feed fil, fra virksomheden webshop først ind i Google Merchant. Produkt-feedet bør (skal) indeholde alle væsentlige information om hvert produkt, herunder produkt-titel, URL, billede, beskrivelse, pris, rabat, varenummer, producentvarenummer, stregkode. Ud fra informationerne i produkt-feedet, udleder Google så en masse ord og termer, som automatisk bruges som søgeord for annoncen.
Produkt-feeded er grundlaget for Shopping søgeord
Derfor er indholdet af information i feed-filen meget vigtig for optimering af annoncerering. Alle disse informationer overføres så internt i Google systemer til Google Ads platform, hvorfra man opsætter Google Shopping kampagner og annoncer, samt prissætter hvor høje bud, man vil give for placering af hvert produkt. Derfor er det vigtigt, at den som opretter produkter på webshoppen, også er bekendt med SEO og PPC, fordi indholdet er hele grundlaget for optimal online annoncering.
Hvor er mine Google Shopping søgeord?
Så den kvikke læser, vil nok allerede have tænkt “hvordan bruger man så søgeord til, at bestemme hvornår annoncen skal vises”, og det korte svar er, at det man ikke. Man har for Shopping kampagner kun negative søgeord til sin rådighed, hvilket betyder, at man kan udelukke visning, når bestemte søgeord anvendes.
Man er således fuldstændigt overladt til Google fantasi, hvad angår udledning af søgeord fra ens produkt-feed – og Google er særdeles opfindsom. Man skal huske, at Google tjener penge per klik, så de har en åbenlys interesse i, at matche så mange søgeord som muligt ind. Webshoppen tjener først penge ved et salg, så det gælder om, at begrænse ikke-konverterende (ikke-sælgende) søgertermer, som derfor blot er en udgift.
Hvordan bruges Google Shopping søgeord med stor effekt
Der er faktisk opfundet en metode, hvor man kan omgå Google’s ret liberale valg af søgeord. En tysker ved navn Martin Röttgerding har opfundet en metode, som bruger kampagneprioritet sammen med negative søgeord til, at opnå en funktionalitet, som muliggør at man kan opnå en differentieret produktbudgivning for Shopping søgeord og søgetermer. Metoden er effektiv, men i forhold til de retningslinier for opsætning vi har set, mangler der stadig funktionalitet i metoden. Googles annonce-kampagner supporterer kun 3 prioritetsniveauer, hvilket afstedkommer en markedsføringstragt (se herunder) med kun 3 niveauer: “generisk”, “brand” og “SKU”, som det beskrives. Der mangler også søgeordsoptimering på produktniveau. Det har vi en løsning på.
Kategoriseret søgetermsbudgivning for Google Shopping
Når vi i overskriften på dette indlæg anvender termen Google Shopping Søgeord, så er det præcis det vi mener. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi har ændret Google Ads platformen, men ved hjælp af Kampagnestruktur, kampagneprioriteter og negative søgeord, kan vi konfigurere Google Ads Shopping kampagnerne således, at man netop skal tænke og analysere søgeord, nøjagtigt som hvis det var for en tekstannonce. Dog med den begrænsning, at man ikke byder på enkelte søgeord, men på kategorier af søgeord. Der ligger dog også en fordel i forhold til tekstannoncer, at Google ikke udleder lignende negative søgeord, så de søgetermer man vælger, virker knivskarpt på visninger.
For metoden Kategoriseret Søgetermsbudgivning, opdeles hele produktsortimentet i brands, som igen opdeles i 4 kampagner, og i nogle tilfælde 5, hvis man ønsker annoncevisning for søgning på konkurrerende produkter. Strukturen er angivet i markedsføringstragten herover, som også danner grundlag for den overordnede strategi. Strukturen opnås med eksisterende funktionalitet i Google Ads platformen.
Metoden har været implementeret og anvendt med stor succes hos en kaffevirksomhed, med et stort udvalgt af kaffe, te, maskiner, udstyr og reservedele.
Spar mange penge på søgeordsoptimeret administration af Google Shopping
Metoden betyder, at alle de søgetermer, som Google fantasifuldt har udledt for et givent produkt, nu kan begrænses til præcis de søgeord og søgetermer, som man selv vælger. Med andre ord kan man frasortere alle de søgetermer, som vises “out-of-scope” og/eller ikke giver konverteringer, men frasortering sker ved valg af søgeord, ikke negative søgeord. De valgte søgeord kan herefter kategoriseres, så man kan byde mere, jo længere kunden er i købsprocessen. Når al “markedsføringsstøjen” således er filtreret fra, og produkter vises på præcis de valgte søgetermer, så vil konverteringsresultaterne forbedres, og der er voldsomt mange penge at spare på annoncering.
Google Shopping Markedsføringsstrategi
Hvis en markedsføringskampagne skal være effektiv og succesfuld, skal man udarbejde en strategi. Det gælder selvfølgelig også for online markedsføring, ellers bliver det dyrt og ineffektivt. Hvis der ikke er udarbejdet en klar online markedsføringsstrategi, arbejder Ads administratoren i blinde.
Overordnet set, handler markedsføringsstrategien om, at kunden skal handle hos en selv, og ikke hos konkurrenten. Det lyder måske lidt trivielt, men der er mange faktorer, som spiller ind og skal på plads, får strategien er en succes. Annoncesynlighed og pris er vigtige faktorer i strategien. En konkurrencedygtig pris sikres med en prisrobot. Vi anvender en prisrobot egen-udviklet i Excel, som tillader, at man kan tilføje lige nøjagtig de funktioner, konkurrenter og produkter man ønsker for sin markedsføringsstrategi.
Vælg selv placering af dine produkter
Annonce placering sker ved hjælp af “Kategoriseret Søgetermsbudgivning”, som gør det muligt, at udvælge hvilke produkter man ønsker vist for en given kategori af søgetermer. For generiske søgninger, vælger nogle kun et eller få højt konverterende produkter, som vises inden for de første 5 positioner. For søgninger på brand kategorier, vælges en række produkter, hvor de bedst sælgende vises inden for position 1-5, mens andre vises længere nede. For helt produkt-specifikke søgetermer, viser man kun et enkelt produkt, men helt i front i søgeresultaterne. Når både placering og pris er i orden, øges chancerne for konvertering voldsomt.
Træerne vokser dog ikke helt ind i himlen
Selvom metoden er enormt effektiv, og kan spare dig for mange penge i annonceomkostninger, så er metoden kompleks i både opsætning og administration.Ydermere er metoden mest velegnet til stærkt brandede produkter. Mere generiske produktsortimenter vil drage mere fordel af en “Højt Konverterende Produkter” strategi.
Så der skal indregnes en høj opstartspris for opsætning kampagner, produkter og søgeord. Ligeledes skal der påregnes yderligere omkostninger til løbende administration og drift. En udgift som dog delvis dækkes ind under en samlet optimeret SEO/PPC strategi, hvis den er udformet korrekt.
Google Ads Tekstannoncering
Logisk set anvender vi samme strategi for Google tekstannoncer, som for Google Shopping annoncer, og opdeler kampagner og annoncegrupper i henhold til markedsføringstragten. For tekstannoncer er det vigtigt, at annoncetitel, annoncetekst, søgeord og indhold på landingssiden hænger sammen. Man ser alt for ofte, at bureauer indsætter den samme generelle “pladderballe” annoncetekst i alle annoncer, men det er virkeligt dårlig og dovent arbejde.
Læs mere om generel Google her: https://innoware898068838.wordpress.com/google-ads-markedsfoering/
Hvis du vil vide mere
Du er velkommen til, at kontakte Bent Erecius Christensen hos Innoware ApS, hvis du ønsker mere information om, hvordan du kan optimere din Google Shopping annoncering med brug af søgeord.
Innoware ApS
Email: bc@innoware.dk
Tel.: +45 40 33 08 01